De kaas niet van je brood laten eten?

Waarschijnlijk kent u die uitdrukking wel: “de kaas niet van je brood laten eten”. Maar wat laat je dan van je brood eten, als je dat toch overkomt? Daarom een paar kaasweetjes, zodat u nooit meer hoeft te zeggen: “ik heb er geen kaas van gegeten”!

Voor lekkere kaas kunnen we in Nederland kiezen uit talrijke kazen, kaassoorten en kaasmerken uit de hele wereld. Te veel om op te noemen eigenlijk. Denk alleen al aan Frankrijk (o.a. Brie, Camembert, Roquefort), Engeland (o.a. Cheddar, Stilton), Zwitserland (o.a. Gruyere, Emmenthaler), Italie (o.a. Mozarella, Mascarpone, Parmezaanse) en Spanje (o.a. Manchego).

Maar voor een lekkere plak kaas op brood kiezen we meestal toch voor Nederlandse kaas. Per persoon eten we in Nederland dan ook bijna 15 kilo kaas per jaar. De bekendste Nederlandse kazen zijn: Goudse kaas, Edammer, Boerenkaas, Noord-Hollandse, Komijnenkaas, Friese Nagelkaas, Schapenkaas en Geitenkaas. Deze kazen kunnen jong, jong belegen, belegen, extra belegen, oud of zelfs overjarig zijn. Hoe jonger de kaas, hoe minder lang de kaas heeft gerijpt.

De voedingswaarde van een plak kaas op brood

Nemen we nu eens een bruine boterham met kaas. Hoeveel voedingswaarden krijgen we dan binnen? Een voorgesneden plak kaas weegt al gauw 25 tot 30 gram. Best lekker, maar misschien wat veel. Zelf plakjes kaas schaven met de typisch Nederlandse kaasschaaf (“ons bin zuunig”) betekent al gauw de helft minder aan gewicht.

De voedingswaarde van een boterham met kaas hangt hier dus al vanaf. Verder maakt het nogal uit welke kaas we als beleg gebruiken. Zo bevat een voorgeneden plak 30+ jong 83 kcal en 5,4 gram vet, en een plak 48+ belegen 113 kcal en 9,2 gram vet. Daarom wordt 48+ kaas ook wel volvette kaas genoemd. De magerste (zachte) kaas is Hüttenkäse.

Is smeerkaas gezonder of ongezonder dan een plak kaas? Smeerkaas bevat, net als gewone kaas, relatief veel (verzadigd) vet. Dat is dus niet zo gezond. Omdat smeerkaas meer water bevat dan gewone kaas, bevat hij echter minder vet per honderd gram. Bovendien bestaan er ook vet-arme soorten die nog minder vet bevatten. Probleem is wel dat smeerkaas tot twee keer meer zout kan bevatten dan gewone kaas, terwijl ook gewone kaas al vrij veel zout bevat. Wie minder zout wil eten, eet dus beter geen smeerkaas.

Wilt u helemaal “het naadje van de kaas weten”? Kom dan naar het Hollands Kaasmuseum in Alkmaar: www.kaasmuseum.nl