Lespakket Van Koe Naar Kaas

Het lespakket bestaat uit drie onderdelen:

  • Voorbereidende les op school, max. 60 minuten
  • Speurtocht in het museum, 60 minuten
  • Verwerkingsopdracht op school, max. 60 minuten

De voorbereidende les op school (door de leerkracht)

Voorafgaand aan deze les ontvangt de leerkracht een lesbrief met instructies, een Powerpoint presentatie en printbare werkbladen voor de leerlingen. Start is een kaasquiz via een Powerpoint presentatie op het digibord.

Vervolgens kunnen de leerlingen in groepjes een proefje met melk en water doen waarbij ze iets leren over vet in de melk en “sjoemelmelk”. De materialen voor de proef worden door het kaasmuseum vooraf gratis verstrekt.

Vervolgens staan er drie boeren uit drie verschillende tijden centraal:

  • Kleinschalige, ambachtelijke kaasmakerijen op de boerderij (1600-1850)
  • Boerderijen verenigen zich tot coöperaties (1850-1950)
  • De huidige situatie met twee grote kaasfabrieken in Noord-Holland (1950-heden)

Bij elke boer wordt met behulp van een werkblad besproken wat de boer nodig heeft, bijv. weilanden, stal, kalfje, gras, melkkruk, melkmachines, melkrobots, boerenleven.

De les wordt afgesloten met het bekijken van het filmpje “Van koe naar kaas voor beginners” en een vooruitblik op het museumbezoek met de klas.

De Museumspeurtocht

In het museum staat centraal hoe kaas gemaakt wordt. Dit proces wordt gekoppeld aan de objecten in het museum. Belangrijke termen, gereedschappen en processen worden benoemd.

De ontvangst is in de filmzaal door gespecialiseerde vrijwilligers. Kinderen bekijken de introductiefilm waarin getoond wordt hoe op een moderne manier kaas wordt gemaakt. Aansluitend krijgen ze van een medewerker van het museum een korte uitleg over de opdrachten. Ze krijgen hiervoor een opdrachtenboekje en een loco-doos.

Presentatiewand

Het vertrekpunt voor de opdrachten is een presentatiewand waarop de moderne manier van kaasmaken in 12 stappen wordt toegelicht. Middels hints op de presentatiewand en/of op het werkblad, is het de bedoeling dat de leerlingen de moderne stappen van het kaas maken koppelen aan de ambachtelijke manier van het kaasmaken.

In groepjes werken

De klas wordt in groepjes verdeeld en ieder krijgt een nummer van een stap van het proces. Ze gaan met die opdracht aan de slag. Als het groepje een opdracht af heeft, krijgt het een nummer van de volgende opdracht.

Als alle antwoorden zijn gevonden, kan via een loco-cartoon over onze museummuis Kees Kaas gecontroleerd worden wat er goed was.

Verwerkingsopdracht op school (door de leerkracht)

Terug op school wordt het museumbezoek kort besproken aan de hand van de afsluitende lesbrief. Vervolgens gaan de leerlingen op een creatieve manier aan de slag met een maak-opdracht.

Zo hebben ze bijvoorbeeld geleerd dat een kaaskop een houten kaasvorm was die als helm werd gebruikt in de strijd tegen de Spaanse soldaten tijdens de 80-jarige oorlog. Met de gratis bouwplaat van het kaasmuseum kunnen ze zelf een kaaskop maken. Of ze maken zelf een reclame-uiting voor eigen gemaakte kaas. Een posterfoto, video of TikTok filmpje over waarom iedereen die lekkere kaas zou moeten proeven.

Uit alle inzendingen van de kaaskopfoto’s of kaasreclames kiest het kaasmuseum aan het eind van het schooljaar enkele winnaars.

Interesse in deelname aan dit lespakket? Stuur een mail met uw gegevens naar info@kaasmuseum.nl en wij nemen contact met u op.